اسپانسر یا حمایتگر مالی، یک فرد، سازمان یا گروهی است که منابع، خدمات و سرمایه لازم را برای انجام کاری فراهم میکند و در ازای تامین مالی، منافعی تبلیغاتی را بدست میآورد. حمایت مالی بهعنوان یک نوع استراتژی بازاریابی مشترک، هنوز آنطور که باید در ایران، به خوبی بکار گرفته نشده و اهمیت خود را در دنیای بازاریابی و کسب و کار پیدا نکرده است. از سوی دیگر پیدا کردن یک اسپانسر برای هر کسب و کاری، چه شرکتهای بزرگ یا کوچک و خانگی و یا سازمانهای دولتی، میتواند یک فرصت عالی مالی برای رویدادها و شرکتها باشد.
مفهوم اسپانسرینگ در بازاریابی
زمانیکه یک برند، خود را با جنبهای از یک برند دیگر هماهنگ کند و این هماهنگی با نوعی حمایت مالی و دریافت منافع تبلیغاتی همراه شود، به آن بازاریابی اسپانسر گفته میشود که معمولاً به صورت حمایت مالی از یک مسابقه ورزشی، یک رویداد یا یک کنفرانس انجام میشود. همچنین در برخی موارد ممکن است یک برند، اسپانسر یک فرد مشهور، یک برنامه تلویزیونی یا یک موسسه خیریه هم باشد. معمولاً اسپانسرینگ، ارائه کمک مالی یا هر خدمت مادی و معنوی دیگر است که برای شهرت و افزایش آگاهی از برند اسپانسر صورت میگیرد. حمایت مالی به شکلهای مختلفی قابل ارائه است:
- حمایت مالی نقدی: اینگونه حمایت به صورت ارائه پول نقد به صاحب رویداد است؛ برای مثال کسب و کارها و برندهای مشهوری مثل مک دونالد، پپسی و کوکاکولا در سال، میلیاردها پوند صرف حمایت مالی از رویدادهای مختلف منطقهای و جهانی میکنند.
- حمایت غیر نقدی: یک اسپانسر به جای پول نقد میتواند از طریق ارائه محصولات یا خدمات خود، کسب و کار یا رویداد دیگری را حمایت مالی کند.
- حمایت رسانهای: این نوع حمایت نوعی اسپانسرینگ غیر نقدی است که زمینهای از برند و رویداد را تبلیغ میکند. برای مثال، یک برنامه ورزشی یا یک رویداد بزرگ را میتوان با پخش اخبار آن به صورت انتشار پستی در شبکههای اجتماعی و سایت خود، حمایت رسانهای کرد.
- حمایت شرکای تبلیغاتی: در این نوع حمایت نیز افرادی مثل وبلاگنویسان و اینفلوئنسرها به تبلیغ فعالیت کسب و کار خاصی میپردازند. معمولاً این افراد با ارائه سخنرانی در مورد برند، از آن حمایت میکنند.
- این نوع اسپانسرینگها بخصوص برای برنامههای تفریحی و رویدادهای پرمخاطب، یک فرصت عالی پر تقاضا در دنیای بازاریابی هستند. هر نوع کسب و کار کوچک، بزرگ یا یک فرد مشهور میتواند اسپانسر شود؛ برای مثال یک کسب و کار منطقهای میتواند از طریق چاپ لوگوی خود بر روی لباس یک تیم ورزشی محلی از آن حمایت کند یا یک برند بزرگ و شناخته شده در کل کشور میتواند قبل از یک برنامه تلویزیونی، یکی از ویژگیهای خود را به صورت کوتاه معرفی کند. در عرصه جهانی هم برند بزرگی مثل کوکاکولا میتواند در حمایت از بازیهای جام جهانی، کمپینهایی را در رسانههای مرتبط و اختصاصی آن رویداد راهاندازی کند؛ بنابراین میبینیم که فرصتهای اسپانسر شدن برای هر چه بهتر دیده شدن، فراوان و بیپایان هستند.